<<<
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
>>>
články Saši Zvonka | 26.2.2002 | Pozorně jsem si přečetl články Saši Zvonka, který "opěvuje" neslyšící či sluchově postižené učitele. Zcela určitě jsou přínosem ve školách pro sluchově postižené, ale v určité míře. Rozhodně však nemohou plně suplovat učitele slyšící, tak jak je uváděno v |
  | Re:Re:články Saši Zvonka | 27.2.2002 | No já jsem taky rodič. Navíc neslyšícího dítěte! V každém případě bych si přál, aby měl Tomáš neslyšícího učitele. Třeba ne na všechny předměty, ale určitě na řadu z |
  |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 28.2.2002 | Přečetla jsem si, jak se obouváte všichni do rodiče, který si dovolil říct svůj názor. Na druhou stranu však chápu, že se zastáváte neslyšících učitelů. Myslím, že op |
  |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 28.2.2002 | Omlouvám se,nechtěl jsem se dotknout všech neslyšících pedagogů.Vždyť jsem vyzdvihl kvalitu právě Saši Zvonka...mluvil jsem jen o jedné škole...Nevím, zda je v pořádk |
  |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 28.2.2002 | Tak tomu už rozumím víc. Jsou to konkrétní zkušenosti s konkrétními lidmi. Shodou okolností zrovna stojí za houbeles. I já mám podobné zkušenosti. Srovnejme ale zkuše |
  |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 28.2.2002 | Mluví se o naší škole,musím se ozvat.Každý ředitel by chtěl mít dobrou školu, která dětem poskytne to nejlepší.Každý ředitel chce mít perfektní učitele, vzdělané,nadš |
  |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 1.3.2002 | Jsou ve mě všelijaké pocity, ale reagovat bych asi měl (už), když tam bylo zmíněno i mé jméno. Jenže váhám, ze kterého konce začít, protože věcí, a "problémů" (n |
  |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 1.3.2002 | Pane učiteli Zvonku,jsem rád,že jste se i Vy vyjádřil k této diskusi.Asi jste mě ne příliš dobře pochopil, když píšete,že za sebe rád nabídnete místo...Právě o vás js |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 2.3.2002 | Vazeny rodici, vidim, ze uz se k dane diskusi nechcete vracet, coz je urcite skoda, nicmene vidim, ze jste preci jen uznaly, tak jeste bych mela neco maleho. Jednak v |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 3.3.2002 | Opět jsem se zájemem přečetla celou diskusi na dané téma. Přesto se mi vtírá mnoho odpovědí, ale i otázek. Odpovědí např. na téma děti mají raději neslyšícího učitele |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 3.3.2002 | Nerad bych „násilím“ zase rozjížděl tuto diskusi a otevřená témata. Ale zůstala tady, a je spousta věcí, které je třeba ujasnit. Určitě je neujasním všechny a na |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 4.3.2002 | Tohle je opravdu zajimava diskuse. Pani/slecno Marie, ja si myslim, ze neslysici jsou plnohodnotnymi obcany jiz dnes, aniz by na to museli cekat od svych ucitelu. Mam |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 5.3.2002 | Milý rodiči,očekávala jsem vaši návštěvu,ale místo toho je tu opět váš obviňující dopis.Nevím,jak nazvat to,co děláte.Nemáte odvahu jít za vedením školy řešit nedosta |
  |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 5.3.2002 | Váš příspěvek mě zamrzel. Proč kritizujete plzeňskou školu? Váš Tom není internátní a tak mi není jasné, jakým právem posuzujete práci vychovatelů na internátě. Jak č |
  |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 5.3.2002 | Protože je to pravda! Psal jsem o vychovatelkách a pochopitelně ne o všech. Ačkoliv znám i v Plzni vychovatelky které se snaží víc než by zrovna musely, setkávám se p |
  |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 6.3.2002 | Ano, naprosto s Vámi souhlasím v tom, že máte právo na kritiku (žijeme v demokracii), jen mě zarazil Váš všeobecně odsuzující postoj, který jste v následujícím příspě |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 6.3.2002 | Chvala diskusi! ALE...pani ucitelko, co chcete slyset? Ze jste dobra ucitelka ci komunikacni partner? A proc se vlastne ptate verejne tady a po Internetu? Zeptala byc |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 7.3.2002 | My se normálně s Tomovou učitelkou domluvit umíme. Tohle spíš chápu jako docela príma příspěk pro všechny ostatní. Otázky uvedené v předchozím příspěvku jsou obecné a |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:články Saši Zvonka | 7.3.2002 | No jako že některý nemaj ručičky, nožičky.... a Tomáš speciálně doma občas zapomene i hlavu. |
  | Re:Re:články Saši Zvonka | 27.2.2002 | Vazeny rodici, nevim, kde berete takovu velikou odvahu a hluboke sebevedomi,ze generalizujete problematiku neslysicich ucitelu. Mluvite o cele CR nebo o jedne skole? |
  | Re:Re:články Saši Zvonka | 4.3.2002 | No nazdar! tak to jsem docela čuměl. Tak abys věděl, tak mám 60procentní ztrátu sluchu. Vystudoval jsem normální základku mezi nejlepšími ve třídě. Pravda, když jsem |
Najde se kamarádka? | 22.2.2002 | Ahoj! Učím se skoro 3 roky znakovku,a jsem slyšící.Studuji posledním rokem Sociální pedagogiku.Chci chodit více mezi neslyšící, ale mám strach, že to, co umím nebude stačit, a že mne mezi sebe nepřijmou.( Vím, že existují určité rozpory i mezi nesl |
  | Re:Re:Najde se kamarádka? | 22.2.2002 | AHOJ! Nejsem sice ženského pohlaví, ale přesto reaguji. Nevadilo by ti třeba si se sluchově postiženými mladými lidmi tvého věku někam vyjet na kolech, na víkendovku, |
  |   | Re:Re:Najde se kamarádka? | 22.2.2002 | Díky za bleskovou reakci!Nebráním se ničemu, myslím, že je to lepší, než někde v uzavřené místnosti - v klubu atd. Akorát ty víkendy teď bohužel do státnic (červen) v |
  |   |   |   | Re:Re:Najde se kamarádka? | 25.2.2002 | Sociální pedagogiku, ale to s tím zas tolik nesouvisí... |
  |   |   |   |   | Re:Re:Najde se kamarádka? | 25.2.2002 | Ja myslím, že socka by s tím souviset mohla. Ale to je jedno. |
OPRAVOVAT? | 3.2.2002 | Co si myslíte o opravování textů, jejichž autoři jsou neslyšící (sluchově postižení)? Řeším třeba problém, zda na internet dodat to, co napsaly děti bez oprav, nebo zda provést gramatickou korekturu. Že je písemný projev neslyšících (sluchově postižených) |
  | Re:Re:OPRAVOVAT? | 4.2.2002 | No to je fakt otázka. Třeba články od Toma jsou překlady, protože prostě ani zdaleka nedokáže popsat v textu co všechno by rád řekl a co říct umí znakovkou.Na druhý s |
  |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 7.2.2002 | Je velký rozdíl mezi tím, když někdo napíše text česky (a někdo mu ho opraví) nebo ukazuje (a někdo ho přeloží).
Je to stejné, jako když já budu psát anglicky (s chy |
  |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 9.2.2002 | Dá se na to podívat z více stran. Jednak třeba to můžu brát z té psychologické - nikdo nikomu do ničeho nekecá a nic mu neopravuje - je z toho dobrý pocit, že někdo n |
  |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 9.2.2002 | Tu hrubku si tam opravte, když je to odesláno, už se do toho nedá rýpnout... |
  |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 10.2.2002 | Tak zrovna dneska se mě Tomáš ptal co je to : ve snu. Chvilku jsem koukal jako blázen a pak mi došlo, že to nepřečetl, že neví že jde o 6. pád od slova sen....... Je |
  |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 11.2.2002 | Ahoj Saso, myslim si, ze hodne zalezi na ucelu PROC chces vlastne texty svych zaku prezentovat. Zda proto, abys nam zde ukazal, jak vice ci mene problematicka je jeji |
  |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 11.2.2002 | To je dobrý pohled. Šlo mi o to, aby se zážitky a postřehy dětí dostaly na internet. Aby se i ony samy mohly podílet na něčem, co se jich týká. Aby měly možnost se na |
  |   |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 11.2.2002 | Saso, neni obcas problem s neslysicimi v tom, ze za ne rozhoduji jejich rodice, a to do dosti vysokeho veku? Zivot je tvrdy, a nest zodpovednost neni jednoduche a ne |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 11.2.2002 | Saso, jeste dodatek...obcas lide, co zastavaji pohled "neopravovat" mohou v zapeti autory clanku ranit ci zesmesnit poukazovanim na ci dokazovanim "typicky nizkou uro |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 12.2.2002 | Bohužel, řekl bych, že ten problém tam je. A není málo dětí, vlastně i dospělých, kteří jsou zcela odkázáni na rodiče. Setkávám se ve své praxi s „případy“ (omlouvám |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 12.2.2002 | Saso, mas urcite pravdu, kdyz pises, kdyz opravovat, tak spolecne a s vysvetlenim. Co jsem vlastne chtela rict je, ze vysledkem celeho naseho snazeni (nabidka o spolu |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:OPRAVOVAT? | 15.2.2002 | Přečetla jsem jedním dechem diskusi o problému opravovat nebo neopravovat články dětí. Souhlasím s názorem Martiny i Saši, že je potřeba v rámci možností dět směrovat |
  | Re:Re:OPRAVOVAT? | 4.3.2002 | Neopravovat. Nemělo by se skrývat to, jak na tom neslyšící s psanou češtinou opravdu jsou. Mnozí si myslí, že s psanou češtinou problémy nemívají.. Kdyby se texty upr |
Učebnica znakovej reči | 29.1.2002 | Chcel by som sa naučiť znakovú reč, ale neviem kde sa mám obrátiť. Je na to nejaka učebnica? Asi najviac by mi vyhovovala elektronicka forma (napr. PDF). Prosím poraďte mi... |
  | Re:Re:Učebnica znakovej reči | 1.2.2002 | To by me taky zajimalo, potreboval bych jakysi rychly uvod, pokud neco zjistis dej mi vedet. Ja samozrejme taky.
|
  |   | Re:Re:Učebnica znakovej reči | 2.2.2002 | Jedine čo som zatiaľ našiel je slovnik ON LINE....
http://lexikon.wz.cz/znakovka/ |
  |   |   | Re:Re:Učebnica znakovej reči | 15.2.2002 | Pokud vím, svého času prodávala Federace rodičů a přátel SP CD s výukou znakové řeči. Bylo tam asi 2000 slov a stálo kolem 800 Kč. Zeptej se u nich. Adresa je Hábova |
  | Re:Re:Učebnica znakovej reči | 4.2.2002 | Onehdy jsem ve škole v Plzni držel v ruce CD s programem na výuku s kratičkými videozáznamy. Kdo to vydal ale nevím - přeptám se, zjistím a dám vědět. |
Sbírka zákona pro neslyšící. - Dálniční známka? | 17.1.2002 | Jsem trošku zmatený, protože každý říkaji jinak (v uřadě, v klubu, apod..) Je pro neslyšící bezplatné dálniční známka, když má neslyšící ridič ZTP? Nemužu najít na Internetu sbírka zákona? Kdyby bylo to lepší doplnit rubriky TICHO.CZ sbírky zákona pro nes |
Otazka | 17.1.2002 | Mel bych otazku a byl bych rad,kdyby mi ji nekdo pomohl zodpovedet.a to:Jak se ve znakove reci rekne:Bezici mysicka.Dekuju |
  | Re:Re:Otazka | 17.1.2002 | Hm, jsem se pobavil. Takových dotazů by tu mohlo být více :-). Já myslím, že je to vlastně dáno stejně, jako znak pro myš - ale je to provedeno rychleji, či podle cha |
  |   | Re:Re:Otazka | 17.1.2002 | Jo a ještě - je to myšička, tedy nikoliv myš - takže ještě bych doporučil pokrčit ramena, znak provést blízko obličeje a semknout rty.... . |
  |   |   | Re:Re:Otazka | 18.1.2002 | Je to přesně tak. Ve znakovém jazyce je to hrozně důležitý - myslím mimiku a celkový postavení těla.... atd.Rozhodně není potřeba každý slovo omlít znakem - to je zn |
  |   |   |   | Re:Re:Otazka | 18.1.2002 | Že máš sebevražedný sklony je mi jedno, ale že ještě ke všemu ohrožuješ na životě dítě (byťje tvoje), no teda! :-))) Jasně, sám to znám, i když ne v autě. |
  |   |   |   |   | Re:Re:Otazka | 8.3.2002 | Souhlasím se Sašou. |
Informácia | 12.1.2002 | Ak je niekto sluchovo postihnutý a používa načúvací prístroj ako môže telefonovať pomocou mobilu? Totiž pri priložení mobilu k načúvaciemu prístroju dochádza k ich vzájomnému rušeniu. Neviete ako by som mohol daný problém vyriešiť? Ďakujem za odpoveď. |
  | Re:Re:Informácia | 13.1.2002 | Kamarád mi říkal, že s některým mobilem telefonovat může, s jiným ne. Některé mu prostě poslech se sluchadlem ruší, jiné ne. Zkus třeba vyzkoušet různé značky mobilů. |
  |   | Re:Re:Informácia | 8.3.2002 | Já sám používám mobil a mám digitální sluchadlo. Když sluchadlo nemám přepnutý na T, tak slyším mobil dobře. Pokud si to přepnu na T, bohužel není rozumět a dost sign |
  |   |   | Re:Re:Informácia | 17.3.2002 | Já používám digitální sluchadlo a mám mobil Nokia 6210. Telefon mi sluchadlo dost ruší. Dřív jsem používala indukční smyčku, teď jsem přišla na to, že když ho držím u |
  | Re:Re:Informácia | 1.2.2002 | Vzajemne ruseni ? Spise jen sluchadlo je ruseno telefonem. Je to dano tim, ze do analogových casti sluchadla (nejcasteji mikrofonni predzesilovac, a koncovy zesilovac |
Benefiční koncert | 11.1.2002 | Ahoj, v pondělí 7.1.2002 se v divadle ABC konal benefiční koncert Báry Basikové. Prý byl celý tlumočen do ZJ. Bohužel jsem tam nemohla být. Má někdo z Vás, kteří jste tam byli nebo o tom slyšeli, informace o tom, jaké to bylo?
Děkuji |
  | Re:Re:Benefiční koncert | 13.1.2002 | Jjaké to tam bylo nevím a dost mě mrzí že jsem o tom také nevěděl, protože bych tam nejspíš jel. Bára Basiková je skvělá a samozřejmě o to víc že dělá takovéhle akce. |
  |   | Re:Re:Benefiční koncert | 6.3.2002 | Ahoj lidi, já jsem na tom koncertě účinkovala a tak to mohu jen stěží posoudit z pohledu diváckého. Jak účinkující jsem měla bezva pocit.Spoluúčinkující byli příjemní |
  |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 6.3.2002 | Děkuji ti Jano, za informaci, že tlumočení nebylo doslovné. Ptala jsem se totiž neslyšících, jak se jim líbilo tlumočení písní a bylo mi řečeno, že tomu nerozuměli. K |
  |   |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 7.3.2002 | Já osobně jsem pro to,aby se texty tlumočily doslovně. Jsem slyšící,a když tlumočím písně svým spolužákům tlumočím je slovo od slova.Když si ovšem píseň ve znacích vy |
  |   |   |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 7.3.2002 | Souhlasím s tebou.Jak mi řekl jeden jazykový tlumočník - jedná se o věrné přeložení obsahu. Není to tedy doslovný překlad (jak někdo rád používá výraz znakovaná češti |
  |   |   |   |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 8.3.2002 | Tak tedy lidi,já osobně jsem sluchově postižený. Často chodím do divadla kde hrají neslyšící anebo na nějaké akce kde zpěvem znakují neslyšícím. Mohu říci, že je to n |
  |   |   |   |   |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 14.3.2002 | Neviem na čo si v postate naražal, ale chcela by som i ja pridať svoj názor. Ja som taktiež nepočujuca a mam radšej ked sa mi pesničky tlmočia od slova do slova.A ešt |
  |   |   |   |   |   |   |   | Re:Re:Benefiční koncert | 15.3.2002 | Promiň Barčo, ale nikdo neříkal, že tlumočník se nemá hýbat. Ale jak jsi sama poznamenala, máš raději, když ti tlumočník tlumočí slova. A saamozřejmě při písničce je |
Děkuji | 9.1.2002 | Chtěla jsem moc poděkovat všem lidičkám, kteří na tyto stránky přispívají. Klobouk dolu před vaší odvahou veřejně presentovat svůj názor. Moc vám držím palce aby vám to vydrželo. Ještě jednou díky |
  | Re:Re:Děkuji | 17.1.2002 | To je teda dobrý jméno - hofina. NO já jsem taky rád že lidi píšou. "Redakční" tým autorů se rozrost o Lucii Křesťanovou a Alenu Strnadovou. V nejbližžší době tu bude |
  |   | Re:Re:Děkuji | 21.1.2002 | Tome, bacha, Hofinu učím na JAMU, takže pokud by se ti nějak zprotivila, mohu ji osobně zmlátit :-))) Spíš by bylo ale lepší, kdyby taky trochu přispěla do mlýna. A z |
  |   |   | Re:Re:Děkuji | 21.1.2002 | Já jsem v klidu. No a kdyby moc zlobila tak ji nech klečet v koutě na hrachu, sypat si popel na hlavu a mrskat se 9ti ocasou kočkou ..... a basta.
No a kdyby případn |
??? | 8.1.2002 | Mel by nekdo informace o tematu: zaclenovany jazykove mensiny do spolecnosti? |
<<<
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
>>>
| |
| | | Nové příspěvky | | Vybrané příspěvky |
|
Pozorně jsem si přečetl články Saši Zvonka, který "opěvuje" neslyšící či sluchově postižené učitele. Zcela určitě jsou přínosem ve školách pro sluchově postižené, ale v určité míře. Rozhodně však nemohou plně suplovat učitele slyšící, tak jak je uváděno ve článku, ve kterém se vyjadřuje Mgr. Silovská o neslyšících ped. pracovnících jako o rovnocenných pedagozích. Neslyšící učitelé čato neaprobovaní se vyjadřují agramatismy,jejich písemný projev není správný,a při mimoškolních činnostech za ně vše odpracují slyšící učitelé, protože nejsou obdarovaní samostaností a do určité míry i zodpovědností. Kvalita jejich výuky je na mizerné úrovni. Jedinou vyjímkou je právě Saša Zvonek. Je vyjímkou, která potvrzuje pravidlo. | rodič | 23:55:42 26.2.2002 odpovědět  |
  | |
No já jsem taky rodič. Navíc neslyšícího dítěte! V každém případě bych si přál, aby měl Tomáš neslyšícího učitele. Třeba ne na všechny předměty, ale určitě na řadu z nich.Nemohu si ale nevšimnout Vašeho názoru, že neslyšící nejsou samostatní a zodpovědní.Takový názor nelze generalizovat a je to hloupost do nebe volající. Neznám člověka který by si mohl dovolit mi něco podobného o Tomovi říct.
Z Vašich názorů je patrné že máte s neslyšícími pedagogy špatné zkušenosti. Tak tedy je-li výuka na mizerné úrovni, je jasné že bez ohledu na to zda učitel slyší či ne,je třeba aby se něco změnilo. Otázkou je vlastní posouzení situace a věřme že ať je to jak je to,naše děti nejsou v rukou nezodpovědných, ale naopak inteligentních a schopných lidí, kteří si své povolání nevybrali čirou náhodou. | T.J. | 10:58:21 27.2.2002 odpovědět  |
  |   | |
Přečetla jsem si, jak se obouváte všichni do rodiče, který si dovolil říct svůj názor. Na druhou stranu však chápu, že se zastáváte neslyšících učitelů. Myslím, že opravdu není možné všechny posuzovat podle jednoho nebo několika málo jedinců. I mezi slyšícími jsou špatní a dobří učitelé. Rodiči, který si stěžuje na neslyšícího učitele bych doporučila, aby se obrátil se svou stížností na ředitele příslušné školy. Vždyť je jeho právem požadovat, aby jeho dítě mělo zajištěnou kvalitní výuku. A pokud nebudou rodiče apelovat na ředitele, nemají neslyšící děti šanci být lepšími a hlavně - gramotnými. Všechno souvisí se vším... | Marie | 12:37:42 28.2.2002 odpovědět  |
  |   |   | |
Omlouvám se,nechtěl jsem se dotknout všech neslyšících pedagogů.Vždyť jsem vyzdvihl kvalitu právě Saši Zvonka...mluvil jsem jen o jedné škole...Nevím, zda je v pořádku, že neslyšící učitelé nastupují do škol pouze se vzděláním JAMU a učí předměty jako je matematika na prvním a druhém stupni apod.Pochopím, když s tímto vzděláním budou učit výchovy nebo budou pomocní učitelé, ale vyučovat takto nekvalifikovaní učitelé hlavní předměty?Toto chceme?Vím,o čem mluvím,když píši,že jsou neslyšící učitelé nerovnocennými se svými slyšícími kolegy.Stačí se podívat,když je nějaká akce,které se můžeme zúčastnit i my,rodiče.Pokud jsme jako pozorovatelé a nezasáhneme,a zrovna něco děti provádí,neslyšící učitel to neslyší (bohužel) a musí zasahovat učitel slyšící.Stejně tak,když jsme na nějaké akci,kde se podávají pokyny učitelům přes mikrofon, neslyšící učitel stojí a kouká a neví,co se vůbec děje.Slyšící učitel musí spoustu věcí obstarat za toho neslyšícího.To jsem viděl na vlastní oči několikrát.Je jen otázka času,kdy se něco našim dětem přihodí.
Také jste psali,že si máme jako rodiče ztěžovat.Není to lehké,škola,kde bydlíme,je jen jedna a neradi bychom kvůli nepříjemnostem,které by mohly nastat,dávali naše dítě do jiné školy,protože by muselo bydlet na internátě. A to my nechceme.Je to začarovaný kruh,ze kterého nelze ven. | rodič | 17:19:38 28.2.2002 odpovědět  |
  |   |   |   | |
Tak tomu už rozumím víc. Jsou to konkrétní zkušenosti s konkrétními lidmi. Shodou okolností zrovna stojí za houbeles. I já mám podobné zkušenosti. Srovnejme ale zkušenosti našich dětí, kteří mnohdy jsou se slyšícími, kteří neznakují. Často vidím na internátu v Plzni (mám pravdu a tak je mi fuk co si o mě kdo pomyslí) vychovatelky které neumí znakovat a evidentně je ta problematika vůbec nezajímá. Děti kolem nich často stojí jako ovečky, nebo loutky do kterých je třeba strčit tu tam tu zase onde. To je situace kterou by neslyšící vychovatel, či učitel s největší pravděpodobností nedopustil. Vše je tedy otázka přístupu a inteligentního posouzení situace. Se stížnostmi na vedení školy je to podobné. Není třeba v každém případě vyjet z bandurskou a klestit si cestu hlava nehlava. Každá škola přece nutně musí připustit něco jako školní radu rodičů nebo - všude se to jmenuje jinak - prostě nástroj komunikace mezi rodiči a pedagogy. Na takové platformě se jistě dá naprosto oficiálně a bez emocí vyřešit řada problému a navrhnout a prokonzultovat veškerá možná a pro danou chvíli dostupná řešení. | T.J. | 17:46:01 28.2.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   | |
Mluví se o naší škole,musím se ozvat.Každý ředitel by chtěl mít dobrou školu, která dětem poskytne to nejlepší.Každý ředitel chce mít perfektní učitele, vzdělané,nadšené,aktivní.V současných podmínkách,kdy noví absolventi pedagogických fakult školy poněkud míjejí(jdou jinam, za vyššími výdělky) a nebo přijdou málo připraveni pro práci ve speciální škole (kolik jich umí např. ZJ ?), musí ředitel pracovat s těmi, co má.Tím nemyslím,že jsou špatní,ale v každém sboru je co vylepšovat.Tak se snažím obnovovat pedagogický sbor podle možností, podporuji další vzdělávání pedagogů.Je velmi dobré,že mi situace umožnila sluchově postižené učitele a vychovatele do školy přijmout.Obohatili jsme se všichni a navzájem.Obecně vzato,jestli jsou někteří méně samostatní a méně zodpovědní,tak je tomu přesně stejně mezi slyšícími i neslyšícími, prostě mezi všemi lidmi.Na tom nemění nic ani vada.Pokud je tato vlastnost u postiženého, je to dáno i špatnou minulou výchovou hlavně v rodině.Ale vrátím se ke škole:Proto jsme kolektiv pestrý,abychom si navzájem pomáhali.Kdo slyší,ten samozřejmě více napomíná.Kdo lépe ovládá ZJ, ten lépe komunikuje s dětmi a neslyšícími rodiči atd.Až mi přijde na školu aprobovaný matematik se spec.ped. a znalostí ZJ,nebudu váhat.Téměř všichni naši sl.post.pedagogové se dále vzdělávají.Podle školských předpisů mohu zaměstnat i nekvalifikovaného učitele na dobu určitou nebo s podmínkou dalšího studia.A milé rodiče bych prosila,aby se nebáli přijít a pohovořit,myslím,že máme cíl stejný:dobrou výchovu a vzdělání dětí.Je třeba si pomáhat.Vy tak,že povedete své děti k samostatnosti a zodpovědnosti, nebudete z nich dělat závislé osoby neschopné vlastního úsudku, pomůžete nám pedagogům i výchovou ke správnému chování a my jim předáme, co bude v našich silách z vědomostí a dovedností.Na setkáních s rodiči každoročně apeluji na spolupráci,aby pomohli škole činností ve Spolku rodičů,zapojili se do mimoškolní činnosti(mohou si pak děti i pohlídat,když se o ně tak bojí).A co je výsledkem? Ty, co pravidelně pomáhají, lze spočítat na prstech dvou rukou.Kritizovat je lehké, těžší je něco udělat.Mimochodem, právě oni "málo zodpovědní a nesamostatní nesl.učitelé" obětují dětem nemálo svého volného času, jezdí s nimi na akce, kam by nemuseli. | Jitka | 20:46:13 28.2.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   | |
Jsou ve mě všelijaké pocity, ale reagovat bych asi měl (už), když tam bylo zmíněno i mé jméno. Jenže váhám, ze kterého konce začít, protože věcí, a "problémů" (nechám to slovo v uvozovkách), které jsou v této diskusi nastíněny je přece jen hodně. Pokud bych se měl podrobněji (to raději proto, aby nedošlo k nesprávnému úhlu pohledu) všemi těmito zaobírat, dalo by to na několik stran. Ale přesto, asi příliš stručný nebudu. Možná je chyba, že toto píši s pocitem, že je to osobní dopis někomu neznámému, když je to tady určeno všem, ale budiž. Chtěl bych říct v úvodu jenom tolik, že mne všechno tady to opravdu moc zajímá, že o názory stojím. Ať už se mi "hodí do krámu" či nikoliv, ať už s nimi souhlasím, nebo ne. A věřím, že v tom nebudu sám. Některé věci již byly zmíněny v jiných příspěvcích na toto téma. Budu se možná opakovat. Nejsou to však přejaté názory, jsou to názory mé.
Začnu tím "opěvováním" neslyšících (sluchově postižených) učitelů. Připouštím, že to tak v příspěvcích může vypadat, ale na druhou stranu si dovolím ujistit, že v té práci (z níž jsou zmíněné texty - příspěvky) jsem vystihl také negativa, která s sebou přináší přítomnost sluchově postiženého pedagoga ve škole. Doufám, že i na to postupně dojde. Ale k věci. Podívejme se na to všechno očima dětí. "Nevím opravdu čím to je", že tolik sluchově postižených dětí tíhne ke stejně postiženým lidem. To nemluvím jenom o učitelích, ale o sluchově postižených vůbec. Jestli si toho někdo, kdo se v této oblasti pohybuje, nevšiml, tak ať se nezlobí, ale já to registruji v časovém horizontu cca. 8 let prakticky stále. Nemluví tohle za něco? Myslím si, že tady by bylo potřeba hledat největší váhu působení sluchově postižených pedagogů ve škole. Jsou bohužel věci, které máme tendenci přehlížet. Každý má svoje priority, svůj žebříček hodnot, a tím se řídí. Jenže právě ne všichni je máme stejné. A svádí nás to, abychom věci posuzovali podle toho, jak by se hodily nám. Trocha objektivity by možná neuškodila. Mí sluchově postižení kolegové říkají - teď to mají děcka super, že jsem tady mi. A nemyslí to tak, že by potřebovali mít pocit, jak jsou důležití. Říkají to ze své vlastní zkušenosti, z dětství, z doby, kdy chodili do školy, protože to bylo to, co jim chybělo. Teď by se chtěli vrátit zpátky a zažít tu školu takovouto, mít možnost snáze vstřebávat informace, kdykoliv se na cokoliv zeptat, rozumět, sdílet, nebýt odsunut někam mimo …. . Tahle možnost tady teď je. A děti ji přirozeně využívají (a já nechápu proč jim v tom někteří rodiče brání).
Nic proti názorům druhých. Konečně, od toho tady ta diskuse je. Ale je to smutné, když se věci, které je možné řešit přímo ve škole, musí rozebírat touto cestou (na druhou stranu zas je ta diskuse určitě zajímavá a bylo by škoda ji nezpřístupnit veřejnosti, že ano?!). Nemám pocit, že by se škola, v níž pracuji, nějak bránila komunikaci s rodiči. Nemám pocit, že bychom za názory rodičů a jejich postřehy hodlali dělat potíže jejich dětem, nebo jim samotným. Proč proboha?! Copak nám nezáleží na společném cíli? Rodiče by se měli také podílet na tom, jak to bude ve škole vypadat. V zájmu jejich dětí. Je přece více prostředků, jak všechno vyřešit. Já jako pedagog mohu říci, že jsme otevřený připomínkám a názorům rodičů. Je tomu u mých kolegů jinak? Mrzí mne, že jako pracovník zmíněné školy nemám u rodičů důvěru v tom, že mi mohou říci svůj názor. Je to škoda, ale aspoň že ho vím touto cestou.
Vážím si mých sluchově postižených kolegů. Mají to v mnohém těžší než třeba já sám. Já mám to štěstí, že jsem o sluch přišel relativně pozdě, tudíž jsem mohl ještě k mnohému přijít sluchovou cestou. Tak jsem ta vyjímka. Oni tuto možnost neměli. O to víc úsilí pak museli vynaložit později. Třeba při studiu. Dobře, nevyjadřují se správně česky, ale copak to znamená, že svoji práci dělají hůř? Vyjadřují se agramaticky? Ne, s tím bych nesouhlasil. Jejich jazykem je často znakový jazyk, nikoliv čeština. A ve znakovém jazyce jim zdaleka nestačím zase já, ten mám zase plný agramatismů já sám. Nemáte pocit, že někdy je něco posuzováno jen na základě toho, že nám samotným je to nesrozumitelné? "Čemu nerozumím, to je nejspíš špatné…." A jak se pak na celou věc dívají neslyšící? "Nerozumíme slyšícím. Jsou špatní….." Jsou věci, se kterým i je třeba bojovat na obou stranách "fronty". Říkám, že sám se od svých sluchově postižených kolegů mohu (nebo musím) ledasčemu přiučit. Ale neříkám, že oni sami na sobě nemusí pracovat. Musí, a ještě hodně. Jako všichni ostatní.
Ano, některým lidem chybí samostatnost (fascinuje mne ale, že se jí někde obdarovává. Netušil jsem. Já myslel, že nás ji někdo musí naučit….). Nemluvím teď o sluchově postižených (neslyšících) či slyšících, mluvím prostě obecně. Někteří ti lidé prostě jenom potřebují trochu delší dobu na to, aby se rozkoukali, získali svoji patřičnou jistotu. Jenže když je to nikdo neučil, získávají ji "za pochodu", trvá jim to déle. A ti "nesamostatní neslyšící učitelé" sami v dětství k ní nebyli podle svých slov nijak zvlášť vedeni. A oni teď organizují nejrůznější akce, sportovní i společenské, jednodenní i týdenní, na kterých je několik stovek lidí, zahraniční účastníci, sami organizují či jezdí do zahraničí na divadelní představení, podílejí se často i na organizaci táborů…. . To je život, o kterém nemá drtivá většina rodičů sluchově postižených dětí ani ponětí. To je život ve společenství neslyšících, kam jednou jejich děti zapadnou (a budou tam spokojené). Kdo z nás by si byl jistý, kdyby se ocitl v jiném prostředí, v cizí zemi, kde máme komunikační potíže…. . Je to jiné, než když jsou na akci, kterou organizují slyšící a pod náporem úkolů zapomínají na své sluchově postižené (neslyšící) kolegy. To zase je třeba připomínat jim, v tom třeba nejsou dokonalí oni, slyšící, že zapomínají na potřeby sluchově postižených (neslyšících) (klasickým příkladem je každoroční organizace Celostátních sportovních her, o tom by se dala napsat kniha a to jsem byl teprve na pěti Celostátních sportovních hrách a v historii už jich bylo přes tři desítky - a přemýšlím, jak se tam cítily ty stovky neslyšících dětí přede mnou?!!, když tam bylo z ohledu na jejich vadu uděláno tak málo?!!). Ty problémy čekají bezmála všechny sluchově postižené. A nevyhnou se jim. Rodiče, nezapomínáte občas na potřeby vašich neslyšících dětí? A je to pak chyba těch dětí?
Nevím, co je to "úplné suplování učitelů slyšících" (nahrazování, zastupování, dočasné vypomáhání - tolik dle slovníku cizích slov, kam jsme se podíval, abych měl jasno). Řekl bych, že dělají jenom svoji práci. Suplují je prý? Pak to tedy znamená, že ve škole nemají stálé místo, ale že jsou tam jako náhrada, zástup, výpomoc, a tedy přeneseně jako něco méněcenného, podřadného, nekvalitního, něco jako "II. jakost učitele", co musí být vyřazeno, jen co bude k mání kvalitnější zboží. To rodiče trpí? Aby jejich děti stále učili nějací "náhradníci"? To trpí vedení školy? … Ale ne. A ještě tak - pokud přijde učitel, který, jak bylo v příspěvku výše, bude patřičně erudovaný, bude mít příslušné aprobace z předmětů, bude ovládat znakový jazyk - nebo jinou formu bezproblémové oboustranné komunikace se sluchově postiženými dětmi, bude pro ně autoritou, bude tvořivý, prostě učitel superlativ….. jsem připravený odejít, přenechat mu své místo. Na druhou stranu, dělám všechno proto, aby se to nestalo. Studuji, chci mít další aprobaci, …. . A myslím si, že až dostane vedení školy "lepší nabídku", určitě ji využije. A opět, jak bylo řečeno v příspěvku výše, vedení školy určitě trvá na tom, aby byli pedagogové dostatečně erudování, aprobovaní. Konečně, vím, co ve své vlastní pracovní smlouvě mám. Aprobace ale není všechno, na což se zdá se také často zapomíná. Jsou věci, které bych postavil před aprobaci. Například komunikace. Bez vzájemně srozumitelné komunikace by přece byla pedagogům aprobace k ničemu. To se snad nepokusí nikdo vyvrátit.
Rovnocennost je něco víc, než jen stejné vzdělání, stejná schopnost ústního i písemného projevu. Rovnocennost to je především o respektování toho základního, co v lidech je. Respektování jejich osobnosti jako takové, schopností, dovedností, toho, co opravdu dovedou. Kdybych měl posuzovat jen podle dosaženého vzdělání, kde bych to byl…. . Jsou lidé, kterých já si strašně a upřímně vážím. Jsou to lidé, kteří nemají žádnou vysokou školu, lidé, jejichž znalost češtiny, ať už mluvené či písemné, nejsou takové, jaké standartně očekáváme od lidí okolo nás. Jsou to lidé, kteří v sobě mají čisté ty základní hodnoty. A těch já si vážím, před nimi smekám. A nedovolím si říct, že mi nejsou rovnocenní jen proto, že nemají vzdělání na stejné výši jako já. Jestliže se rozhodnu někoho přijmout jako rovnocenného partnera, tak by mne takové věci neměly zajímat. Mělo by mne zajímat, jak rovnocenně (nebo lépe) je schopen vykonávat svoji práci.
Někdy stačí k dokonalosti málo. Třeba spolupráce rodičů se školou. A jen tak - a to bych si dovolil říct na závěr i s tím, že zatím ještě sám rodič nejsem - všechno záleží hlavně a jen na rodičích. Nikoliv na škole. Na to se bohužel často zapomíná. Věřím, že děti, které teď máme ve škole, jednou vyrostou v dospělé samostatné lidi, kteří se budou umět radovat ze života, kteří budou rádi, že jsou, kteří budou rádi, že mají takové rodiče jaké mají (nemyslete si, že u neslyšících je to vždy samozřejmost!) a třeba budou i rádi proto, že je učili učitelé, kteří je učili. Budeme pak hrdí na výsledek naší "práce". Rodiče i učitelé.
Jestliže nevěříme tomu, že neslyšící pedagogové mohou učit naše děti, pracovat s nimi, být jim vzorem, čemu pak věříme do budoucna u našich neslyšících dětí?
To všechno je jenom pár věcí. O spoustě si toho ještě doufám povíme. Nebo napíšeme. Pokud to vypadá, že se na někoho zlobím, tak to ne. Prostě jenom diskutujeme.
| Saša | 2:12:42 1.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   | |
Pane učiteli Zvonku,jsem rád,že jste se i Vy vyjádřil k této diskusi.Asi jste mě ne příliš dobře pochopil, když píšete,že za sebe rád nabídnete místo...Právě o vás jsem psal jako o vyjímce na škole.Mnoho mi tato diskuse dala,musím vám sdělit,že jsem na určité věci změnil i náhled.Ale na některé je prostě změnit nemohu.Je možné,že je to ovlivněno,jak zde napsala jedna účastnice diskuse,jedním konkrétním případem.Věřte mi,že se těžko srovnávám s tím,když se moje žena učí s naším dítětem a musí ho doma přeučovat látku,kterou špatně vysvětlil neaprobovaný neslyšící učitel.A kvalita výuky není dobrá nejen v této třídě.My rodiče si to mezi sebou povíme.A pokud je vedení kvalitní,určitě to ví také.To stejné je tento rok i na prvním stupni.Jsme z toho všichni dost nešťastní.Byli jsme spokojeni se slyšícími učiteli.Jak jsem psal,nemám nic proti tomu,aby neslyšící učitelé byli pomocnými učiteli nebo vychovateli.Když budou vystudovaní a kvalitní jako vy,nemáme proti tomu také nic.Také by se vední školy mělo zamyslet nad tím,jestli je lepší,aby učili neslyšící učitelé hlavní předměty,,i když sami mají problémy s probíranou látkou,nebo slyšící učitelé,kteří jsou vystudovaní,schopni látku vysvětlit a ochotni se jako ostatní učitelé učit znakovou řeč.Nebudu se už k tomuto tématu vracet a těším se na další Vaše články,které třeba budou co se týče neslyšících učitelů objektivnější a sebekritičtější. | rodič | 21:56:51 1.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   | |
Vazeny rodici, vidim, ze uz se k dane diskusi nechcete vracet, coz je urcite skoda, nicmene vidim, ze jste preci jen uznaly, tak jeste bych mela neco maleho. Jednak vam chci podekovat, za vzniceni velmi zajimave diskuse, i kdyz je jiste komicko-tragicke, ze lidi, kteri se asi potkavaji denne na chodbe jedne budovy MUSI!?! resit problemy anonymne pres Internet. Chapu, ze je to urcite mnohem jednodussi (nebo bezpecnejsi?) nez tvari v tvar. Urcite vidite, ze problematika neslysicich ucitelu neni tak primocare jednoducha a ma mnoho spodnich hlubsich klikatin. To, ze Sasa Z. tady opevoval neslysici ucitele, tak to delal proto, ze to nikdo predtim u nas takto nedelal, a ze si tito preci trocha opevovani a hlavne pozitivni motivace zaslouzi, ne? Az dame neslysicim (ucitelum)100%rovnocenne podminky jako slysicim, a oni budou stale mizerni (ucitele)...jo, to je jina. Pokud je nekdo spatny (ucitel), nezalezi, zda je slysici nebo neslysici. Proto se musim jeste vratit k vasi poznamce:"Stejně tak,když jsme na nějaké akci,kde se podávají pokyny učitelům přes mikrofon, neslyšící učitel stojí a kouká a neví,co se vůbec děje.Slyšící učitel musí spoustu věcí obstarat za toho neslyšícího." No, co myslite, kde je chyba? Je od organizatora akce (skola?) pokud vi, ze budou a jsou pritomni neslysici (ucitele) davat jim pokyny pres mikrofon, zrejme bez patricneho aktualniho prekladu? (Protoze, oni preci NESLYSI, nemohou je slyset.) A chtit potom po techto neslysicich(ucitelich) to same jako po slysicich? Posudte to sam, jako otec neslysiciho ditete. Verim, ze diskuse se prenese na spravne misto a mezi povolane osoby. A ze priste na teto akci.... Diky za namet. | Martina | 17:21:25 2.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | |
Opět jsem se zájemem přečetla celou diskusi na dané téma. Přesto se mi vtírá mnoho odpovědí, ale i otázek. Odpovědí např. na téma děti mají raději neslyšícího učitele, než slyšícího! Nevím, jestli je to až tak úplně pravda. Vzpomínám na vyprávění starších neslyšících, kteří si vychvalovali slyšící učitele a vychovatele na internátě. Věnovali se jim, četli s nimi, vysvětlovali. A ne vždy perfektně ovládali znakový jazyk. A taky se vzpomínám na stížnosti rodičů z nedávné doby, kdy kritizují práci neslyšícího vychovatele (nebo učitele), který se dětem nevěnuje, nechává je bezprizorní atd. To má být měřítko pro kvalitu učitele. Že je neslyšící, musí být zákonitě lepší než slyšící? Nemám nic proti neslyšícím učitelů, Ale musím souhlasit v tuto chvíli s rodičem, který srovnává nesrovnatelné (bohužel). Přesto si myslím, že názor prezentovaný v poslední době, že neslyšící je lepší učitel jen proto, že je neslyšící - to je naprostá lež. Musí mít přece znalosti, kterými musí dokázat, že je (!) lepší, než ten slyšící. A že má na to, aby z našich neslšících dětí vychoval další své nástupce. Zlobí mě názor, že "jen proto, že umím čsky, mohu učit češtinu". To umíme všichni, a přece si nikdo netroufne si stoupnout před děti a začít je učit. Učitelství je jedna (aspoň podle mě) z nejtěžších profesí. Nezávidím učitelů a smekám před nimi. A po zkušenostech ze školy pro sluchově postižené, smekám hlavně před učiteli u neslyšících. Avšak stojím si za názorem, že když chce někdo učit, musí mít na to patřičné znalosti. A předpokládám, že tyto znalosti si osvojí právě studiem na VŠ. Určitě je nenajde v životě, ani mezi neslyšícími. Aspoň ne v této mladé generaci. Zatím ... Těším se na dobu, kdy budeme mít dostatek učitelů, kteří z neslyšících vychovají plnohodnotné občany, kteří budou moci studovat na jekékoliv škole, aniž by někdo řekl: "Víte, on je neslyšící. On za to nemůže. Tak mu musíme umožnit tuto školu dokončit." Těším se na dobu, kdy se bude říkat: "On je neslyšící a ukončil naši školu bez všech výjimek a úlev!! Klobouk dolů!" To teprve bude doba, kdy neslyšící dokáží, že se mohou rovnat slyšícím. A mezi námi - věřím, že jim dají na frak :-) | Marie | 10:34:06 3.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | |
Nerad bych „násilím“ zase rozjížděl tuto diskusi a otevřená témata. Ale zůstala tady, a je spousta věcí, které je třeba ujasnit. Určitě je neujasním všechny a naopak ještě další nastolím, jenže cítím, že to udělat musím. Nechci „useknout“ konec. Možná si někdo pomyslí, že zase „musím mít poslední slovo“, budiž, chci jen, aby si lidé, kteří to budou číst, mohli udělat o problému trochu širší obraz.
Nepsal jsem v tom plném smyslu, že nabízím své místo. Natožpak rád. Kdo by chtěl přijít o práci?! Naznačoval jsme jen, jak je těžké pro školu získat opravdu kvalitní učitele. Slyšící nebo neslyšící, to už je jedno, prostě kvalitní pedagogy. Opravdu nejsou! A pokud jsou, vedení školy si jich určitě cení. Bohužel, někteří pedagogové od nás ze školy odešli. Nikoliv proto, že by jim vedení ukázalo dveře, ale ze své vlastní vůle. Tomu se zabránit nedá. Odešli třeba za lepším výdělkem, třeba za méně náročnou prací (ano, ZA MÉNĚ NÁROČNOU PRACÍ!), nebo jen za studiem. Nevím, nemluvil jsem s nimi o tom. Ale nebyli vyhozeni. Říkám, že věřím tomu, že pokud vedení školy najde kvalifikovanější lidi pro tuto práci, tak ti ostatní, kteří jsou „méně vhodní“, budou muset odejít. Jsou to záležitosti, ke kterým by se mělo vyjádřit především vedení školy, já zde píši jen svůj názor a pohled.
Z článku to vypadá, že ve škole učí všechny důležité předměty neslyšící učitelé. Jako by tam slyšící skoro nebyli. Ponechám stranou situaci na druhém stupni (kde převážně učím i já). Na prvním stupni máme i s přípravnou třídou celkem 5 tříd. Ve všech třídách jsou třídními učiteli slyšící pedagogové! Neslyšící učitelé zde plní roli asistentů. Učí některé předměty – většinou tedy výchovy (vyjímkou je tuším výuka matematiky v jedné třídě, nejsem si jist). V ostatních předmětech vypomáhají slyšícím učitelům. V poslední době je mnoho učitelů nemocných, např. jedna paní učitelka je doma již přes dva měsíce, další kolegyně jsou také dlouhodobě nemocné. Asi je lepší, jestliže v těchto třídách v době jejich absence místo nich učí asistenti, vypomáhají vychovatelé, než by se spojovaly dvě či tři třídy…. . Uznávám, že ne všichni sluchově postižení pedagogové mají patřičnou aprobaci na to, aby mohli učit na prvním stupni (záleží-li tak na tom), ale pro práci asistentů je jejich „papírové vzdělání“ odpovídající. Praktické určitě vyšší. A ještě k té kvalitě vzdělání – mí kolegové (tedy zjm. sluchově postižení) mají v řadě případů stejné školy jako já. Myslíte si, že to o něčem vypovídá? Já bych řekl že ne – a jak již bylo řečeno jinde, kvality pedagoga nejsou v tom, jaké školy má. Ty je potřeba hledat někde jinde. A pak, už jsem řekl, že moje situace je od situace mých sluchově postižených kolegů diametrálně odlišná (každý jsme vlastně případ sám pro sebe, ale neslyšet od narození, být nedoslýchavý, či ohluchnout to je velký rozdíl). Oni to opravdu při vzdělávání (svém vlastním) nemají jednoduché. A jestli se nezmění postoj společnosti, jestliže na to nebude upozorňováno, jestliže za práva neslyšících nebudeme bojovat, čeká to třeba jednou i ty děti, které jsou teď na základních školách. Nepochopení, netolerance, averze… . Třeba jednou budou také učiteli.
Mezi školou a rodiči by měla existovat jakási zpětná vazba. Jestliže něco není v pořádku, druhá strana by měla na tuto skutečnost upozornit. Je alibistické se domnívat, že vedení školy ví o problémech nekvalitní výuky a spoléhat na to. Jak to má vědět, jestliže na to nebylo nikým upozorněno. To má za každým učitelem v každé hodině stát „kontrolní inspekce“, nebo ředitelka? Jestliže se vám stane, že musíte své děti doma přeučovat látku, nebo máte jiné potíže, o nichž si myslíte, že jsou způsobeny nekvalitní výukou, upozorněte na to. Upozornili jste dotyčného pedagoga, že jeho výuka má nedostatky? Řekli jste mu to? Jestliže ne, není se čemu divit. Moje neteř má ve škole potíže v matematice. Nechápe, nerozumí, nemůže nalézt podstatu… Nevím. Rodiče se s ní doma učí, moje sestra ale s učitelkou matematiky o tomto problému nemluvila. Jenom se doma zlobí…. .
Jistěže nejsou neslyšící učitelé lepší než slyšící jen tím, že neslyší!! Kdepak, kde bychom to byli?! To si také nemyslím! Je to stejné, jako s tou výukou češtiny – jestliže ji umím, neznamená to, že budu dobrý učitel českého jazyka. To se týká také znakového jazyka a vůbec ledasčeho. Ale všude na světě, kde se zaváděla do výuky znaková řeč, kde se začala pracovat na bilingválním principu, a kde přijímali neslyšící pedagogy, měli stejný problém – jejich neaprobovanost. Dnes je např. v severských zemích, kde je tradice neslyšících učitelů značná, neaprobovaný neslyšící učitel vzácná vyjímka. Jenže tam s tím vším začali o řadu let dříve než u nás. Pokud vezmu v potaz situaci v ČR, tak je naše škola na prvním místě co do počtu sluchově postižených pedagogických pracovníků. To svědčí hlavně a především o principu, se kterým ke svému poslání přistupuje. A z principu bilingválního vzdělávání je podstatné, aby mělo dítě – žák, možnost se setkávat se sluchově postiženým pedagogem v co nejranějším věku, především tedy v mateřských školách a na prvním stupni.
Uznávám, že je sporné také tvrdit, že sluchově postižené dítě má raději neslyšící pedagogy než slyšící (to je trochu citlivá věc). Měl jsme na mysli především situaci , která je mi blízká. Jistě, i součastní dospělí neslyšící mají hezké vzpomínky na své slyšící pedagogy, ale je to otázkou, jak by tomu bylo, kdyby v té době ve školách pracovali také sluchově postižení. Ale buďme objektivní – na tom přece nemusí záležet, je to zase a jen o lidech, nikoliv o slyšení či neslyšení
Jedna důležitá, ne-li podstatná věc – jsem si vědom rozdílu, jestliže učí neslyšící pedagog dítě s lehkou nedoslýchavostí, nebo dítě neslyšící. Teď jsem četl v únorovém Gongu něco, co se k tomu částečně vztahuje. Totiž že ve Finsku to mají vyřešeno takto – „Kdo se chce vzdělávat orálně, musí sám bojovat, tj. přestoupit do školy pro slyšící“ . Ale to asi otevírám další téma. Takže zatím jen tolik a také děkuji za zajímavou diskusi.
| Saša | 12:45:38 3.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   | |
Tohle je opravdu zajimava diskuse. Pani/slecno Marie, ja si myslim, ze neslysici jsou plnohodnotnymi obcany jiz dnes, aniz by na to museli cekat od svych ucitelu. Mam takovou viru, ze plnohodnotny je bez vyjimky kazdy narozeny jedinec. Mozna, ze jste myslela neco jineho (nebo ja to spatne pochopila) - treba trzne plnohodnotni.To mnohokrat nejsou. Nicmene si myslim, ze to neni jen otazka ucitelu, ale pristupu vetsinove spolecnosti. Na jedne strane litost, na druhe nepochopeni ci nedoceneni skutecnosti. Ztrata sluchu neni zivotohrozujici skutecnost,nicmene je to urcita neschopnost. Neschopnost slyset. Pokud pisete, ze se tesite na dobu, kdy se bude rikat: "On je neslyšící a ukončil naši školu bez všech výjimek a úlev!!", ja si pres svuj optimismus a viru v lepsi zitrky myslim, ze bez tech vyjimek (ulevy snad nebudou nutne) to asi nebude mozne. Aspon ne pro vsechny. Tedy pokud jsou stale za vyjimku povazovany napr. tlumocnik ZJ ve vzdelavacim procesu, dostupnost titulkovanych ci znakovanych ucebnich videomaterialu, ci specialne technicky vybavene ci audio-vizualne uzpusobene tridy. Mam pocit, ze pokud toto neni standard, tak ze to bez tech jinych vyjimek asi nepujde. Ale mate pravdu, je jeste dlouha cesta pred nami. | Martina | 4:46:26 4.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   | |
Milý rodiči,očekávala jsem vaši návštěvu,ale místo toho je tu opět váš obviňující dopis.Nevím,jak nazvat to,co děláte.Nemáte odvahu jít za vedením školy řešit nedostatky, o kterých se zmiňujete,ale máte odvahu psát takové informace o nekvalitní výuce,které hraničí s vytvářením klamavého obrazu o škole a jejích několika učitelích,jichž se to může týkat.V tak malém okruhu,jako je svět lidí kolem jedné školy, je přece všem jasno,koho asi myslíte.A co když to,co tvrdíte, není vůbec pravda? Není to trochu poťouchlé,ostouzet člověka po internetu? Nechcete spíše vyvolat averzi veřejnosti proti jedné osobě či dokonce proti celé škole? Kdybyste přece chtěl vyřešit jen problém nekvalitní výuky a pomoci svému dítěti a dalším dětem,neřešil byste to tímto veřejným způsobem,ale šel byste do školy.Uvědomujete si,jak nesmírně lehké je tady veřejně,anonymně a zákeřně vypustit lež nebo zkreslenou informaci? Víte,jak moc můžete svými obviněními uškodit dobrému člověku,který dělá,co může?Možná si poťouchle říkáte,že teď se to vyřeší a vaše jméno se nikdo nedoví.Nevyřeší.Vedení školy bude řešit stížnost neanonymní, konkrétní a podloženou,ne náznaky po internetu.A jestli jste takový odborník přes metodiku matematiky, přijďte a zkuste učit.Předveďte nám vzorovou hodinu,zaujměte všechny,naučte i ty,jejichž schopnosti jsou jen dostatečné!Každé"neumění" dítěte není výsledkem špatné práce učitele,ale velmi často výrazem schopností a možností dítěte. | Jitka | 22:01:49 5.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   | |
Váš příspěvek mě zamrzel. Proč kritizujete plzeňskou školu? Váš Tom není internátní a tak mi není jasné, jakým právem posuzujete práci vychovatelů na internátě. Jak často chodíte do školy? Na internátě pracuje řada kvalitních lidí, kteří mají opravdový zájem o Neslyšící děti a snaží se vylepšovat svou komunikaci. Všichni vychovatelé i učitelé se účastní kurzů znakového jazyka. | Marta | 14:33:52 5.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   | |
Protože je to pravda! Psal jsem o vychovatelkách a pochopitelně ne o všech. Ačkoliv znám i v Plzni vychovatelky které se snaží víc než by zrovna musely, setkávám se pravidelně i s esy .... no škoda mluvit. Nedovedu si představit tu situaci kdy by Tomovi dávala dobrou noc někjaká taková "teta". Tom internátní není, protože jsme se za školou přestěhovali, leč právo na kritiku (podle mého názoru víc než mírnou) mi těžko někdo může vzít. Málo platné žijeme ve svobodné zemi....... Do této části diskuse ale patří názory na komunikaci mezi učiteli, vedením školy a rodiči. Připomenu tedy ne nevýznamnou situaci Třídy do níž Tom chodí. Je to třída bezpochyby šikovných dětí, navíc je jich 5 a půl a tak si myslím že to musí být radost když ve spolupráci s nimi člověku (učiteli) kvete práce pod rukama. Tomova třída se setkala s novým rokem s novou učitelkou a novými metodami, podle názoru mého a ostatních rodičů, metodami s řadou trhlinek a trhlin. Protože ale nikdo z nás není neomylný a protože máme chuť chovat se jako inteligentní bytosti, začli jsme situaci řešit. Nejdříve vážnější diskusí a pak KAŽDÝ PÁTEK ODPOLEDNE Výsledkem je to že se nám podařilo nalézt společnou cestu a děti se do školy těší. - Vřele doporučuji. | T.J. | 21:09:29 5.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   | |
Ano, naprosto s Vámi souhlasím v tom, že máte právo na kritiku (žijeme v demokracii), jen mě zarazil Váš všeobecně odsuzující postoj, který jste v následujícím příspěvku upřesnil, za což děkuji. Co se týče nové učitelky, souhlasím s Vámi v tom, že problémy se mají řešit diskuzí a pravidelné pátky jsou výborné. Je dobře, že si obě strany najdou čas. A úplně nejlepší je, že se děti těší do školy, kéž by to tak bylo všude. A zpět ke komunikaci - učitelka v Tomově třídě je slyšící. Máte pocit, že se s dětmi výborně domluví?Myslíte, že slyšící člověk, který se učí znakovat řadu let, je v ůzkém kontaktu s Neslyšícími, má upřímný zájem o děti a znakový jazyk ho fascinuje, je dobrým komunikačním partnerem pro děti i když je slyšící? Tomova učitelka taková je, vím to, protože nebudu zapírat, že jsem to já. | Marta | 13:30:49 6.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   | |
Chvala diskusi! ALE...pani ucitelko, co chcete slyset? Ze jste dobra ucitelka ci komunikacni partner? A proc se vlastne ptate verejne tady a po Internetu? Zeptala bych se VSECH RODICU v patek odpoledne a DETI ve tride. Drzim vam palce. (Nebo bych se p. T.J. a co si o vas mysli, zeptala na jeho osobni adrese - emailove ci realne. Vidite se preci, ne?)Ale je pravda, ze bychom se my ostatni zase nic nedozvedeli. | Martina | 16:32:33 6.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | |
My se normálně s Tomovou učitelkou domluvit umíme. Tohle spíš chápu jako docela príma příspěk pro všechny ostatní. Otázky uvedené v předchozím příspěvku jsou obecné a tak sem jistě patří.Tomáš se s učitelkou domluví skvěle, tedy s jednou z nich. Ve třídě jsou učitelky dvě a ta druhá znakovat neumí a ........ jen abych nedostal za uči?!?!?!?! Učí děti ručním pracem... atd. Myslím že právě tady by bylo vhodné dát dětem příležitost setkat se s neslyšícím učitelem a navázat na zkušenosti kolegů z Brna. | T.J. | 11:00:41 7.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   | |
"5 A PŮL DĚTÍ"... JAK TO MYSLÍŠ? | Saša | 13:16:57 6.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   | |
No jako že některý nemaj ručičky, nožičky.... a Tomáš speciálně doma občas zapomene i hlavu. | T.J. | 11:03:21 7.3.2002 odpovědět  |
  |   |   |   |   |   |   |   |   | |
Ty seš teda :-)) S. | Saša | 11:58:51 7.3.2002 odpovědět  |
  | |
Vazeny rodici, nevim, kde berete takovu velikou odvahu a hluboke sebevedomi,ze generalizujete problematiku neslysicich ucitelu. Mluvite o cele CR nebo o jedne skole? Snazite se kritizovat pouze neslysici ucitele jako nerovnocenne slysicim ucitelum nebo neslysici jedince obecne versus slysici? A jestlize situace je, jaka je, tedy jak ji vy vidite, pak vezte, ze tito agramotni, nezodpovedni a lini neslysici (ucitele) chodili sveho casu do skol, kde ucili zasadne a bez vyjimky bezvadni slysici ucitele! A nekvalifikovani mohou byt proto, ze je na skoly pro ty lepsi slysici proste neprijmou, protoze podminkam vytvorenym na skolach pro slysici jedince proste nemohou vyhovet. A vetsina neslysicich (ucitelu) ma slysici rodice. Nevim, kde vidite zasadni problem vy, ale ja casto v tom, ze prilis srovnavame neslysici se slysicimi, a ze je hodnotime podle jakychsi vetsinovych norem a ti neslysici (ucitele)z toho vetsinou vyjdou zkratka hodne spatne. Tak nevim, kde je teda zakopany pes. Musime se zrejme zbavit vsech neslysicich (ucitelu), asi. Co proto delate vy? No, takze pokud jste rodic neslysiciho ditete, potom mu preji, at ho jako slysici rodic vychovate k zodpovednosti a samostatnosti, a slysici ucitele k naproste gramotnosti. At nam potom vse muze bez ostychu napsat. A treba trochu generalizovat o slysich (ucitelich) - jak jsou vsichni chytri, premyslivi, chapavi, vstricni, tolerantni, spravedlivi, samostatni, zodpovedni a gramotni. Hodne stesti. | Martina | 21:19:56 27.2.2002 odpovědět  |
  | |
No nazdar! tak to jsem docela čuměl. Tak abys věděl, tak mám 60procentní ztrátu sluchu. Vystudoval jsem normální základku mezi nejlepšími ve třídě. Pravda, když jsem studoval na gymplu ve Varech, tak už jsem byl průměr, což si myslím nebylo tak špatné zvláště, když šlo o gympl. S češtinou jsem nikdy neměl problémy. Určitě ne takové jako spousta mých spolužáků ve třídě. Dalo by se řci, že jsem byl mezi klukama jeden z těch lepších. Samozřejmě z holkama se nebudu srovnávat, protože jsou na tom obecně s češtinou lépe.. :))) Momentálně studuji na ZČU fakultu pedagogickou pro ZŠ - 2. st. aprobace matematika, výpočetní technika. A rovnou řeknu, i když to bude znít jako kdybych se chtěl chlubit, že jsem mezi lepšími studenty... Už teď doučuju spousty slyšících dětí, radím spoustě spolužáků... A už jsem si ověřil, že mám ten správný "cit" pro učení. Proto mě dokáže namíchnout, když někdo řekne, že nedoslýchavý učitel není, nebo lépe řečeno v obecné rovnině nemůže být stejný a už vůbec ne lepší než "obyčejný" učitel... Já tvrdím, že problematika učitelů zdaleka není založena na tom, zda slyší dobře, či hůře, ale na tom, jaké má předpoklady pro to být učitelem. Znám spoustu "normálních" učitelů, kterým bych nedal desetník za učení, protože na to prostě nemají... Z hlediska počtu učitelů "normálních" a učitelů se sluchovou vadou je samozřejmě lepších učitelů v řadách slyšících, ale z hlediska procentuelního jsme na tom úplně stejně, možná i lépe... Howgh, domluvil jsem.. PS: By mě zajímao ty rodiči, zda jsi máš takové znalosti jako já.... Ať už toho, co mám učit, nebo literární, či gramatické.......... | Mira | 18:11:47 4.3.2002 odpovědět  |
|